IJsselloop Deventer

Klaar voor de start? Nynke geeft tips!

Nynke van der Kooij geeft loopclinics bij AV Daventria 1906 als voorbereiding op de IJsselloop én ze is sportdiëtiste. Wij interviewden haar. Ze deelt wat handige tips over hoe je je optimaal kunt voorbereiden.

Nynke-geeft-tips-2 Nynke, het is al bijna 9 april.
Wat kunnen de lopers nu nog doen?

“Ga niet als een gek trainen. Als het goed is, heb je de afgelopen maanden al flink getraind. Het is nu belangrijker om heel te blijven en uitgerust aan de start te staan. Wat je wel kunt doen, is rustig dribbelen. En start drie of vier dagen van tevoren alvast met drinken. Als je elke dag anderhalf tot twee liter vocht binnen krijgt, is je vochtbalans op de dag van de loop helemaal op peil. Als je de halve marathon loop, eet dan ook alvast voldoende koolhydraten. Brood, fruit, zuivel.”

Ok, handige tips. En de dag van tevoren? Moet je dan nog iets speciaals doen?

“Nee. Doe gewoon wat je normaal doet. Eet normaal, misschien ietsje meer dan je gewend bent. Ga in ieder geval niet experimenteren met nieuwe voeding of sportdranken. En doe rustig aan: begin niet vandaag aan die ene grote tuinklus.”

En moet je ook vroeger naar bed?

“Dat kan, maar alleen als je dan ook echt in slaap valt. Anders lig je ook maar wakker. Vroeg naar bed is niet het belangrijkste, rustig aan doen wel.”

De dag is daar. De IJsselloop gaat bijna beginnen. Wat nu?

“Eet 2 á 3 uur van tevoren een lichte maaltijd. Neem geen producten die zwaar op de maag liggen, gebakken eieren met spek bijvoorbeeld. En drink voldoende. Dit is vooral belangrijk als je de halve marathon loopt. Probeer dan ook tijdens het lopen elk kwartier een paar flinke slokken te drinken, bij voorkeur isotone sportdrank. Als je wacht tot je dorst krijgt, bent je eigenlijk al te laat. Ook moet je, als je langer loopt dan anderhalf uur, tussendoor je energie aanvullen. Dat kan het beste door bij 10 kilometer een gelletje te nemen of door elk kwartier sportdrank te drinken. Je spieren hebben namelijk maar voor ongeveer anderhalf uur voorraad aan energie.”

Nog een laatste vraag: wat kunnen de lopers het beste aantrekken?

“Dat ligt er helemaal aan wat voor weer het wordt. De afgelopen jaren was het warm tijdens de IJsselloop. Dan is het belangrijk dat je niet te veel kleding aantrekt, want dan kun je jouw warmte niet kwijt. Het is helemaal niet erg als je een beetje staat te rillen in het startvak. Als je eenmaal aan het lopen bent, krijg je het vanzelf warm.”

Hoofdsponsor

Co-sponsoren

Overige sponsoren

Ontwerp: Multi-graphic | Technische realisatie: Remco Siero